TANVALD - SPÁLOV 2008
26. 8. 2008
8.ročník amatérského vytrvalostního běhu
a 7.ročník dálkového pochodu
Tanvald – Spálov
Memoriál strojvedoucího Edy Vraštila a obětí železničního neštěstí
u Spálova (25.8.1990 )
8.ročník amatérského vytrvalostního běhua 7.ročník dálkového pochoduTanvald – SpálovMemoriál strojvedoucího Edy Vraštila a obětí železničního neštěstí u Spálova (25.8.1990 ) |
Touto sportovní akcí pořadatelé připomínají den 25. 8., na který připadá letos 18. výročí železničního neštěstí, které se stalo v roce 1990. Nedaleko zastávky Spálov na trati Železný Brod – Tanvald se kolem 13. hodiny čelně střetly v nepřehledném skalnatém terénu nad řekou Kamenicí manipulační nákladní vlak, jedoucí z Jesenného, a motorový osobní vlak, jedoucí ze Železného Brodu na Tanvald. Příčinou neštěstí bylo selhání lidského faktoru. Vyžádalo si 14 obětí a 32 raněných.
U místa neštěstí je pomníček, u kterého se v den výročí koná pietní vzpomínková akce. Její součástí je pak memoriál obětí železničního neštěstí, kterým je dálkový běh a pochod z Tanvaldu na Spálov, symbolicky na trase, kterou tehdy motorový vlak s cestujícími nedojel. Hlavním pořadatelem je Federace strojvůdců české republiky. Letos se konal 23. 8.
Železniční trať Železný Brod – Tanvald byla dokončena v červenci 1875 a její úsek Spálov – Jesenný – Plavy je jedním z nejkrásnějších železničních úseků v Čechách a obdivovaným stavebním dílem, překonávajícím údolí Kamenice. Dnešní trať je již vybavena zabezpečovacím zařízením, které zamezuje, aby se něco podobného mohlo přihodit.
Délka běžecké i pěší trati je 18 km. Star je u nádraží v Tanvaldu a trasa vede přes Popelnice, Svárov, Velké Hamry, Plavy, Lhotku, zámek Návarov, Jesenný, Bohuňovsko a na závěr údolím Kamenice po červené turistické značce do Spálova, kde je cíl u vlakové zastávky. Start pochodu byl nezi 9.45 až 10.15 a start běhu v 10.30 hodin. Závodu v běhu se zúčastnilo 66 běžců. Kdo měl o jeho trati informace jen z Termínovky, byl na trase asi značně překvapen, jak také může vypadat „rovinatá trať údolím Kamenice“. Běžci se na ní setkali se všemožným terénem, dlouhá, krátká, prudká i táhlá stoupání i klesání, i povrchem, asfaltové i lesní cesty, travnaté i blátivé pěšiny, kořeny, kamení, štěrk aj. To ale běžcům asi nevadilo, jako to, že pravděpodobně nějaký vtipálek pozměnil v jednom úseku značení, a že se na tak náročné trati nesetkali s jakýmkoliv značením kilometrů. Při její členitosti se snadno ztratil přehled, kolik zbývá do cíle, protože ani časem se dobře nedalo řídit. Tyto dvě okolnosti byly mj. příčinou toho, že nepadl v ženské kategorii rekord trati. Snad příště.
V cíli čekalo běžce kvalitní občerstvení a po 13. hodině proběhlo vyhlášení výsledků. Minutou ticha při něm uctili všichni přítomní památku obětí tragédie. Po té byl ještě uskutečněn pietní akt přímo u pomníčku obětí neštěstí vzdáleného asi 0,8 km proti proudu Kamenice směrem na Bozkov.
Tak jako každoročně i letos svou účastí všichni uctili památku obětí z osobního vlaku 6302 ze Železného Brodu, který před 18ti lety ze Spálova do Tanvaldu už nikdy nedojel.......
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář